2011. június 9., csütörtök

Top5 jel, amiből tudom, hogy el kell olvasnom a könyvet


Mert vannak ilyenek, és én megpróbáltam összeszedni, nálam mik számítanak a legkedvezőbb jeleknek.

5. A borító
Miért? Tudom, van az a mondás, hogy ne ítéljük el a könyvet a borító alapján, de egy jellegtelen borítójú könyvet nem fogok csak úgy megvenni, főleg ha még soha nem hallottam róla. Rengeteg sztori köszönheti a figyelmemet a gyönyörű és/vagy figyelemfelkeltő borítónak. Számomra nagyon fontos, és igenis érdeke a történetnek, hogy kívülről is jól nézzen ki (plusz nálam külön öröm, ha jól mutat a polcon).

4. A fülszöveg tartalma
Miért? Mert ha már megtetszett a borító, ne szúrják ki a szemem egy semmitmondó fülszöveggel. A legjobban azt utálom, amikor kiragadnak egy részletet a könyvből, amiben számomra még ismeretlen X csinál valamit Y-nal, amitől nekem kedvet kellene kapnom az olvasáshoz. Nem szoktam, így ez számomra értelmetlen. Ami szerintem mindenképpen kell a fülszövegbe: műfaji behatárolás (például, hogy paranormális-e a könyv vagy sem, hogy nagyjából milyen korosztálynak való), egy cseppnyi előre sejtetés, ami nem árulja el a fél könyv tartalmát, és valami egyedi említése (semmiképp sem az, hogy rejtélyes új srác érkezik a suliba, olyanokból van elég).

3. Nyitójelenet
Miért? Mert nem akarok több olyan könyvet olvasni, ami úgy kezdődik, hogy főhősünknek megcsörren az ébresztőórája és nekikezd egy átlagos napnak, öltözködés közben pedig elmeséli a fél élettörténetét. Általában el szoktam unni magam az első tíz oldalon, ha csak bemutatkozásról és helyszínleírásról szól. Régen még bejött az ilyesmi, Jane Austen remekül elszöszölt mindenki alapos bemutatásával, de most már rohanó világban élünk, szerintem legyen a nyitójelenet is mozgalmas, utána és apránként is ráérünk a bemutatkozásra.

2. Valami kis plusz
Miért? Mert csak még érdekesebbé teszi a könyvet, legyen az egy fantáziatérkép, amit mindig nézegethet az olvasó, esetleg levél- vagy naplótöredékek egyes fejezetek elején, vagy ami az eddig kedvenc ötletem, számlák, dallisták és teleírt jegyzetfüzetlapok (Morgan Matson – Amy&Roger’s Epic Detour-jében). Ezektől számomra felejthetetlenné válik egy könyv.

1. Könnyen megszerethető szereplők
Miért? Mert ha már szeretem a szereplőket, akkor izgulok a sorsukért, és legyen bármennyire is elszúrva a folytatása mondjuk egy sorozatnak, a szereplők miatt, vagy csak egyetlen karakter miatt végigolvasom. Azért ez lett az első pont, mert volt már olyan könyv a kezemben, amit nem szerettem, az előző négy pont egyike sem teljesült, mégis egy bizonyos szereplő miatt nem tettem le. Ugyanez fordítva is így van, lehet, hogy megvan mind a négy pont, és mégis, ha utálom a szereplőket, nem érdekelnek a velük történtek (bár ilyesmi ritkán esik meg).

Kíváncsi lennék, nektek mi az, ami alapján vonzó lesz egy könyv. Szóval?

3 megjegyzés:

  1. Őszintén? Én már nem merek kiválasztani könyvet magamtól... már csak azt olvasom el, amire valaki azt mondja, hogy ezt érdemes, mert én mindig megszívom. Engem el tud varázsolni egy király borító, miközben a könyv nem jön be, és egy-egy bortítótól falra mászok, a könyv mégis szuper, szóval az nem befolyásol. A fülszöveg persze fontos, de sokszor szerintem megtévesztő. Most legutóbb is bele akartam fogni egy könyvbe, de barátnőm lebeszélt róla, mert azt mondta, hogy ilyen unalmas könyvvel még nem találkozott. Szóval én csak ajánlásokra olvasok... :)

    VálaszTörlés
  2. Ha könyvesboltban akarok venni könyvet, és még életemben nem hallottam a választékról (szóval nem ismerős a szerző, fordító, stb.), akkor az utolsó, amit nézek, az, hogy ki ajánlja, azzal jól rá lehet fázni (az igazán jó könyveket miért nem ajánlja semmi nagy név? gondolom neikk nincs rá szükségük, elvannak nélküle)
    Ami ilyenkor fontos:
    1. Fülszöveg - Ha nagyon gagyi, akkor rosszat gondolok szegény könyvről, ha jó, megveszem.
    2. Borító - Csak hívja fel magára valahogy az ember figyelmét.
    3. Cím - Legyen eredeti, ne valami ponyvás. Szeretem a friss könyveket. :)
    4. Mindez legyen összhangban - Ha minden összeáll, akkor ide nekem ezt a könyvet. :D
    Különben onnan tudom, hogy el kell olvasnom egy könyvet, hogy ajánlják, sokan jónak találják. Ezek általában be szoktak jönni. Plusz, ha nagyon ritka, különleges a témája, akkor is szeretek beleolvasni.

    VálaszTörlés
  3. Ó, köszi, hogy leírtátok, az ajánlás nálam is fontos különben :)

    VálaszTörlés